ZAŁĄCZNIK NR 5
ZASADY OCENIANIA ZACHOWANIA UCZNIA
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
I
1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych) o warunkach, sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
c) dbałość o dobre imię szkoły,
d) dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie własne i innych osób,
e) godne kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
f) okazywanie szacunku innym osobom,
g) dbałość o piękno mowy ojczystej,
h) przeciwstawianie się agresji,
i) oraz innych zasad zawartych w Statucie Szkoły.
3. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
4. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
- wzorowe
- bardzo dobre
- dobre
- poprawne
- nieodpowiednie
- naganne
5. Roczna ocena zachowania odzwierciedla zachowanie ucznia w ciągu całego roku szkolnego.
Wystawianie oceny śródrocznej i końcowo rocznej odbywa się w dzienniku elektronicznym. Ocena końcowo roczna uwzględnia oba semestry i jest średnią punktów z obu semestrów.
6. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
a) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem pkt. 7 i 8.
7. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończenie szkoły przez ucznia, któremu po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania,
8. Uczeń, któremu po raz trzeci z rzędu ustalono naganną ocenę roczną klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.
9. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem pkt. 13.
10. O planowanej ocenie informowany jest uczeń, a za jego pośrednictwem rodzice, na co najmniej 7 dni przed klasyfikacyjną Radą Pedagogiczną.
11. Ocena jest jawna dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
12. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane w terminie 7 dni od zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
13. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
Ocena ustalona przez komisję nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
14. W skład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze, jako przewodniczący komisji,
b) wychowawca klasy,
c) wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
d) pedagog,
e) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
f) przedstawiciel rady rodziców.
15. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wyniki głosowania,
d) ustaloną ocenę z zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.
II
Procedury wystawiania ocen zachowania
Punktowy system oceniania zachowania nie dotyczy uczniów realizujących indywidualny tok nauczania.
o wzorowe: 211 punktów i więcej,
o bardzo dobre: 151 – 210 pkt.,
o dobre: 101 – 150 pkt.,
o poprawne: 61 – 100 pkt.,
o nieodpowiednie: 31 – 60 pkt.,
o naganne: poniżej 30 pkt.
Lp. |
Katalog pozytywnych zachowań uczniów |
Ilość punktów dodatnich |
||||||||||
1. |
Udział w szkolnych: konkursach, olimpiadach i zawodach - każdorazowo Ilość przyznanych punktów jest uzależniona od wagi konkursu i wkładu pracy ucznia. |
1 – 20 |
||||||||||
2. |
Udział w pozaszkolnych: konkursach, olimpiadach, zawodach (udział – 15 pkt., miejsce finałowe – 40 pkt.) - każdorazowo Ilość przyznanych punktów jest uzależniona od wagi konkursu, olimpiady lub zawodów oraz wkładu pracy ucznia. |
15 - 40 |
||||||||||
3. |
Aktywne reprezentowanie szkoły: targi edukacyjne, „otwarte dni szkoły”, bankiety, debaty itp. – każdorazowo Ilość przyznanych punktów jest uzależniona od wkładu pracy ucznia. |
15 - 25 |
||||||||||
4. |
Aktywne pełnienie funkcji w samorządzie klasowym i szkolnym – jednorazowo. |
10 - 15 |
||||||||||
5. |
- Organizowanie i przygotowywanie: imprez klasowych, uroczystości szkolnych, wycieczek klasowych itp. - każdorazowo, - aktywny udział w: kółkach zainteresowań, kółkach przedmiotowych, fakultetach, organizacjach szkolnych, redagowaniu gazetki szkolnej, pracach nad szkolną stroną internetową, wolontariacie, pracach porządkowych, przygotowywaniu dekoracji, prowadzeniu kronik, projektach, wystąpieniach szkolnych, naprawach, konserwacji sprzętu szkolnego, malowaniu itp. – każdorazowo. Ilość przyznanych punktów jest uzależniona od wkładu pracy ucznia. |
5 - 20 |
||||||||||
6. |
Udzielanie pomocy koleżeńskiej w: nauce, zaadaptowaniu się w klasie i szkole, reagowanie na krzywdę innych i inne przejawy zła –każdorazowo. Ilość przyznanych punktów jest uzależniona od wkładu pracy ucznia. |
5 – 15 |
||||||||||
7. |
Uzyskanie średniej ocen na koniec każdego semestru:
|
10 – 50 |
||||||||||
9. |
Nieobecność ucznia na zajęciach lekcyjnych:
Punkty powyższe przyznaje się jednorazowo w danym semestrze. Uwaga – Punkty dodatnie nie przysługują uczniowi, który opuścił w danym semestrze powyżej 8 godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych. |
10 – 60 |
||||||||||
10. |
Udział w poczcie flagowym lub sztandarowym – jednorazowo. Ilość przyznanych punktów jest uzależniona od wkładu pracy ucznia. |
5 – 20 |
||||||||||
11. |
Wychowawca klasy, doceniając postawę ucznia w ciągu semestru, ma prawo jednorazowo przyznać mu punkty dodatnie. Ilość przyznanych punktów jest uzależniona od postawy ucznia. |
5 – 20 |
||||||||||
12. |
Uczniowie danej klasy oceniają zachowanie ucznia biorąc po uwagę stopień respektowania przez niego zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły. |
0 - 10 |
||||||||||
13. |
Każdy uczeń ma obowiązek dokonania oceny własnego zachowania – jeden raz na koniec każdego półrocza. |
0 - 10 |
Lp. |
Katalog negatywnych zachowań uczniów
|
Ilość punktów ujemnych |
1. |
Spóźnienia uczniów na zajęcia lekcyjne - każdorazowo Uwaga - (za wpis: „SU” - spóźnienia z przyczyn usprawiedliwionych, nie wstawia się punktów ujemnych). |
1 |
2. |
Nieobecności nieusprawiedliwione ucznia na zajęciach lekcyjnych – za każdą godzinę lekcyjną. |
2 |
3. |
Nieodpowiednie zachowanie się ucznia na lekcji: głośne rozmowy, żucie gumy, spożywanie posiłków, spacery po sali, brak reakcji na polecenia nauczyciela, używanie telefonów komórkowych, i innych urządzeń elektronicznych – każdorazowo. |
5 |
4. |
Niewłaściwe zachowanie się na: wycieczkach szkolnych, innych wyjściach poza szkołę, brak reakcji na polecenia nauczycieli dyżurujących lub innych pracowników szkoły – każdorazowo. |
10 |
5. |
Agresywne zachowanie się uczniów: - agresja słowna (przeklinanie, ataki kompetencyjne - wyzywanie, ataki dotyczące pochodzenia, wyglądu, ośmieszanie, obmawianie), - zastraszanie, grożenie, opluwanie, przyczepianie karteczek, prowokowanie do negatywnych zachowań innych uczniów, - symbolika niewerbalna (wrogie gesty, miny, izolowanie kogoś poprzez manipulowanie uczniami – zjawisko kozła „ofiarnego”) - każdorazowo. |
20 |
6. |
Zachowania uczniów szczególnie drastyczne; - nakłanianie do negatywnych zachowań innych uczniów, - przemoc fizyczna: rzucanie przedmiotami w osobę, bójki, pobicia, - wyłudzanie pieniędzy, - udowodniona kradzież, - filmowanie lub robienie zdjęć bez zgody osób trzecich, - stwarzanie sytuacji zagrażających życiu i zdrowiu, - posiadanie i użycie niedozwolonych przedmiotów na terenie klasy i szkoły, - udowodnione rozprowadzanie narkotyków na terenie szkoły, - molestowanie seksualne - bycie pod wpływem alkoholu, narkotyków |
- przy pierwszym zdarzeniu: ocena naganna z zachowania na koniec semestru i skierowanie na Sz KO – W,
- przy drugim zdarzeniu: skierowanie przez wychowawcę klasy wniosku do dyrektora szkoły o skreślenie ucznia z listy klasy |
7. |
Celowe niszczenie cudzej własności, wytworów pracy, mienia szkolnego, naruszenie zasad BHP na zajęciach praktycznych – każdorazowo. |
30
|
8. |
Palenie papierosów na terenie wszystkich obiektów szkolnych – każdorazowo. |
15 |
9. |
skreślony |
|
10. |
skreślony |
|
11. |
Niewykonywanie obowiązków dyżurnego klasy - każdorazowo. |
5 |
12. |
Udowodnione podrabianie i fałszowanie usprawiedliwień nieobecności ucznia na lekcjach oraz innych dokumentów – każdorazowo. |
10 |
13. |
Przebywanie na zajęciach lekcyjnych oraz w bibliotece w okryciu wierzchnim – każdorazowo, Uwaga - z wyjątkiem ostatniej godziny lekcyjnej dla klasy w danym dniu. |
5 |
14. |
Nie wywiązywanie się ucznia z zobowiązań wobec klasy lub szkoły. Punkty ujemne ma prawo odjąć nauczyciel lub wychowawca klasy - każdorazowo. |
1 - 10 |
15. |
Wychowawca klasy, ma prawo w ciągu semestru, przyznać jednorazowo ujemne punkty za nieodpowiednią postawę ucznia na terenie klasy i szkoły, np: niewłaściwy wygląd. |
5 - 20 |