ZAŁĄCZNIK NR 4
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
Podstawa prawna - rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów
i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 83, poz. 582 z późn. zmianami)
I
ZASADY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH.
Postanowienia ogólne
1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania, oraz formułowaniu oceny.
2. Cele oceniania wewnątrzszkolnego:
a) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i poczynionych postępach;
b) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju;
c) motywowanie ucznia do dalszej pracy;
d) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;
e) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
a) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców ( prawnych opiekunów);
b) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych;
c) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
d) ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego i warunki ich poprawiania.
e) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
f) ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach
i trudnościach ucznia w nauce.
4. Oceniania wewnątrzszkolnego dokonuje się według następującej skali:
Lp. |
Ocena słowna |
Ocena cyfrowa |
Skrót |
1. |
Celujący |
6 |
cel |
2. |
Bardzo dobry |
5 |
bdb |
3. |
Dobry |
4 |
db |
4. |
Dostateczny |
3 |
dst |
5. |
Dopuszczający |
2 |
dop |
6. |
Niedostateczny |
1 |
ndst |
5. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują ucznia oraz rodziców/ opiekunów o:
a) wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
b) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
c) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (półrocznej) oceny klasyfikacyjnej
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
6. Ocenianie powinno być systematyczne i zróżnicowane. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. Sprawdzone i ocenione prace kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli.
7. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić w formie ustnej lub pisemnej.
8. Forma pisemna obowiązuje wówczas, gdy uczeń lub jego rodzice/opiekunowie zwrócą się do dyrektora szkoły na piśmie. Odpowiedź taka powinna być udzielona w ciągu 3 dni.
9. Ocenianie bieżące oparte jest o system punktowy.
10. Każdy uczeń ma prawo być oceniany z każdego przedmiotu, co najmniej 3 razy w semestrze (okresie).
11. Nauczyciel ustala liczbę form sprawdzania wiedzy na początku roku szkolnego, o czym informuje uczniów oraz przybliżoną ilość punktów możliwą do zdobycia w semestrze ze względu na różną liczbę odpowiedzi i kartkówek. Większe formy sprawdzania wiedzy powinny być ustalone.
12. Ilość i rodzaj form sprawdzania wiedzy powinna być dostosowana do rodzaju przedmiotu oraz ilości godzin przeznaczonych na przedmiot w tygodniu.
13. Nauczyciel na początku semestru podaje uczniom do zeszytów oraz zapisuje w dzienniku ustalone na dany semestr formy sprawdzania wiedzy oraz ich punktacje;
14. Zdobyte przez ucznia punkty przelicza się na stopnie wg następującego przelicznika:
L.p. |
Oceny |
Procentowy udział punktów |
1 |
Celujący |
96 -100% |
2 |
Bardzo dobry |
86 – 95 % |
3 |
Dobry |
70 – 85 % |
4 |
Dostateczny |
50 – 69 % |
5 |
Dopuszczający |
35 – 49 % |
6 |
Niedostateczny |
0 – 34 % |
15. Ustala się następujące formy i punktację za poszczególne formy sprawdzania wiedzy:
- praca klasowa (test, sprawdzian) - min 15 – max 35 pkt.
- kartkówka - min 5 – max 15 pkt.
- odpowiedź - min 5 – max 15 pkt.
- aktywność - min 0 – max 15 pkt.
- referat - min 10- max 20 pkt.
- ćwiczenia - min 5 - max 20 pkt.
- projekt - min 10 - max 30 pkt..
- zadanie domowe - min 5 – max 15 pkt.
Inne formy ustala nauczyciel uczący danego przedmiotu.
16. Uczniowie biorący udział w:
- konkursach
- olimpiadach
- wymianie między szkołami
mogą dodatkowo otrzymać 1 – 20 pkt. wg uznania nauczyciela.
17. Jedną z form oceniania mogą być oceny za napisanie matury próbnej oraz próbnego egzaminu z przygotowania zawodowego, które będą przeliczane na punkty, tak jak ocena za sprawdzian, test. Punkty należy przeliczać na ułamki o podstawie od 10 do 25 pkt. Obecność na maturze próbnej i próbnym egzaminie z przygotowania zawodowego jest obowiązkowa dla tych uczniów, którzy zadeklarowali chęć zdawania tych egzaminów.
18. W tygodniu mogą być 2 prace klasowe, które powinny być wpisane do dziennika z tygodniowym wyprzedzeniem. Brak takiego wpisu uniemożliwia jej przeprowadzenie.
19. W ciągu dnia może odbyć się tylko 1 zapowiedziana praca klasowa, natomiast w ciągu tygodnia tylko 2.
20. Sprawdzian nie może trwać dłużej niż 2 godziny.
21. Oddanie poprawionych form pisemnych sprawdzania wiedzy uczniów powinno odbyć się w przeciągu 2
tygodni od napisania takiej pracy.
22. Jeżeli prace nie zostaną oddane w terminie uważa się je za nie byłe.
23. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela termin, oddania prac przedłuża się o czas tej
nieobecności.
24. Uczeń, który był nieobecny na pracy pisemnej z przyczyn usprawiedliwionych ma prawo do niej przystąpić
w innym terminie uzgodnionym z nauczycielem.
25. Uczeń, który był nieobecny na pracy klasowej z przyczyn nieusprawiedliwionych otrzymuje 0 pkt.
26. skreślony
27. Jeżeli uczeń jest niezadowolony z osiągniętego przez siebie wyniku na pracy klasowej, to przysługuje mu
możliwość ponownego przystąpienia do sprawdzianu w terminie ustalonym z nauczycielem, nie dłuższym
jednak niż miesiąc od oddania sprawdzianu.
28. Uczniowi przysługuje tylko jedna możliwość poprawiania danej formy sprawdzianu.
29. Nauczyciel nie może nie wpisać do dziennika punktów za jakąkolwiek formę sprawdzania wiedzy, jeżeli ta
się odbyła.
30. Jeżeli uczeń uzyska ze sprawdzianu poprawkowego wyższą ilość punktów niż ze sprawdzianu we
właściwym terminie, do dziennika wpisuje się różnicę pomiędzy punktami uzyskanymi na sprawdzianie
poprawkowym a sprawdzianem we właściwym terminie, np.
5 za
pracę,
poprawa
8
20 20
dopisujemy
8 -
5
3
20
= 20
w dzienniku po poprawie:
5
+ 3
20
Wyklucza się możliwość odejmowania punktów w wyniku uzyskania mniejszej ilości punktów na poprawie sprawdzianu.
31. Z powyższych zasad wyłączone są takie formy oceniania bieżącego jak odpowiedź z trzech ostatnich lekcji,
kartkówka, aktywność podczas zajęć i inne.
32. W przypadku nieprzygotowana ucznia do zajęć lub braku zadania domowego uczeń otrzymuje 0 pkt.
33. Aby uzyskać ocenę pozytywną na koniec semestru należy zgromadzić 35% wszystkich możliwych punktów
do zdobycia, np.
4 + 12 + 0
+ 15 +
31
= 0,48 × 100 =
48%
dopuszczający
5 + 20 + 10 + 30 + 65
34. W przypadku zajęć praktycznych nie wszystkie powyższe zasady mają zastosowanie, np.
- uczeń nie ma możliwości poprawy sprawdzianu praktycznego, ponieważ związane to jest z wydatkowaniem środków finansowych, które dokładnie są zaplanowane na poszczególne formy sprawdzania umiejętności.
- uczeń może jedynie, po uzgodnieniu z nauczycielem przystąpić do takiej poprawy, jeżeli pokryje sam dodatkowe koszty
35. Na zajęciach z wychowania fizycznego nauczyciele przy ocenianiu uczniów biorą pod uwagę zaangażowanie
i przygotowanie do ćwiczeń.
36. Uczeń, któremu po przeliczeniu punktów na procenty brakuje od 1 do 5 % do osiągnięcia wyższej oceny
(z wyjątkiem oceny celującej), może przystąpić do sprawdzianu, który pozwoliłby poprawić wynik klasyfikacji
rocznej lub półrocznej.
37. Niżej wymienione punkty statutu (od 37a do 39) dotyczą klas technikum żywienia i gospodarstwa domowego kształconych wg programu modułowego dla tego zawodu. Obowiązują one do momentu zakończenia cyklu kształcenia.
37a.Śródroczna/roczna ocena klasyfikacyjna z danego modułu uwzględnia oceny uzyskane przez ucznia ze wszystkich w pełni zrealizowanych w danym półroczu jednostek modułowych przynależnych do danego modułu.
38. Śródroczna /roczna ocena klasyfikacyjna z danego modułu jest ustalana na posiedzeniu przez zespół nauczycieli realizujących jednostki modułowe przynależne do danego modułu. Z przeprowadzonego posiedzenia sporządza się protokół, który powinien zawierać:
a) nazwiska nauczycieli realizujących dany moduł,
b) datę posiedzenia,
c) klasę, imiona i nazwiska uczniów wraz z ustaloną oceną,
d) protokół powinien być zatwierdzony przez dyrektora szkoły, a następnie umieszczony w arkuszach ocen.
39. W dokumentacji przebiegu nauczania wg programu modułowego wprowadza się następujące uregulowania:
a) każda jednostka modułowa jest wpisana w dzienniku, jako przedmiot,
b) w arkuszu ocen należy wpisać tylko nazwę modułu, a następnie ocenę ustaloną w wyniku posiedzenia zespołu nauczycieli realizujących jednostki modułowe przypisane do danego modułu,
c) w przypadku oceny niedostatecznej, z co najmniej jednej jednostki modułowej, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną z całego modułu. W takim przypadku uczeń składa podanie o egzamin poprawkowy podając w nim nazwę modułu, z którego otrzymał ocenę niedostateczną i ustala zakres materiału na egzamin poprawkowy z nauczycielem, który będzie go egzaminował,
d) po przeprowadzonym egzaminie poprawkowym zespól nauczycieli realizujących ustala ocenę z danego modułu, jako średnią ocen z poszczególnych jednostek modułowych.
40. Uczniowie będący finalistami lub laureatami konkursów na szczeblu wojewódzkim bądź rejonowym mogą mieć podwyższoną ocenę śródroczną/roczną lub końcową z przedmiotu wiodącego na tym konkursie.
Ia
ZASADY OCENIANIA W KSZTAŁCENIU MODUŁOWYM W KLASIE ZASADNICZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ W ZAWODZIE KUCHARZ MAŁEJ GASTRONOMII
1. Nauczyciele uczący jednostek modułowych stosują, w zakresie oceniania ogólne zasady zawarte w WSO.
2. Aby uczeń mógł być sklasyfikowany z modułu, musi być sklasyfikowany ze wszystkich jednostek
modułowych
3. Uczeń nieklasyfikowany z jednostki modułowej lub modułu podlega procedurze egzaminów
klasyfikacyjnych.
4. Każda jednostka modułowa musi zakończyć się jedną oceną końcową. Sposób jej wystawienia określa
nauczyciel w swoim PSO.
5. Śródroczną/roczną ocenę klasyfikacyjną z danego modułu oraz oceny z jednostek modułowych ustala się wg
skali, o której mowa w rozdziale I pkt. 4.
6. Śródroczna/roczna ocena klasyfikacyjna z danego modułu uwzględnia oceny uzyskane przez ucznia ze wszystkich
w pełni zrealizowanych w danym półroczu jednostek modułowych przynależnych do danego modułu.
7. Szczegółowe zapisy wagi ocen, kryteriów ustalania oceny końcowej jednostki modułowej ustala nauczyciel w
swoim PSO.
8. Uczeń, który nie uzyskał pozytywnej oceny końcowej z jednostki modułowej, może warunkowo realizować kolejną
jednostkę przewidzianą dydaktyczna mapą dla zawodu realizowanego w systemie modułowym, jednak warunek ten
ma zastosowanie wyłącznie w obrębie jednego modułu i bezpośrednio sąsiadujących ze sobą na mapie dydaktycznej
jednostek modułowych.
9. Każdej z jednostek modułowych przypisywana jest waga będąca współczynnikiem ilości godzin jednostki
modułowej dzielonym przez całkowitą liczbę godzin przeznaczonych na moduł. Ocenę klasyfikacyjną z modułu
oblicza zespół nauczycieli uczących w danym module, jako średnią ważoną wystawionych ocen z poszczególnych
jednostek modułowych i ich wag.
10.Formuła obliczania oceny z modułu (jednostki modułowej) jest następująca:
oc= (o1*w1+o2*w2+…+on*wn): (w1+w2+….+wn)
gdzie oc – ocena z modułu (jednostki modułowej), o1,o2,…,on – oceny z jednostek modułowych (części składowych jednostek modułowych), w1,w2,…,wn – wagi jednostek modułowych (części składowych jednostek modułowych, . Przy zaokrąglaniu stosuje się następującą tabelę:
2,00 – 2,49 |
dopuszczający |
2,50 – 3,49 |
dostateczny |
3,50 – 4,49 |
dobry |
4,50 – 5,25 |
bardzo dobry |
5,26 – 6 |
celujący |
11. Jeżeli moduł nie kończy się w danym roku szkolnym, to roczną ocenę klasyfikacyjną z modułu oblicza się, jako średnią przy wadze proporcjonalnej do ilości godzin w danym roku szkolnym z zakończonych jednostek
modułowych. Po zakończeniu modułu ocenę końcową z modułu oblicza się stosując wagę dla całego cyklu kształcenia.
12. Poprawa uzyskanej oceny:
a) zasady poprawiania ocen „cząstkowych”, uzyskanych przez ucznia w trakcie realizacji jednostki modułowej określa indywidualnie nauczyciel zawodu w swoim PSO,
b) poprawa oceny końcowej zrealizowanej jednostki modułowej:
- poprawa odbywa się w czasie nie dłuższym niż dwa tygodnie,
- w przypadku uzyskania z poprawy oceny niedostatecznej uczniowi wyznacza się kolejny termin poprawy,
- w przypadku otrzymania oceny rocznej niedostatecznej z modułu uczeń może ją poprawić w drodze egzaminu poprawkowego.
13. Dokumentowanie wyników nauczania w systemie modułowym.
a) każdy moduł zostaje wpisany na oddzielnej stronie dziennika, na której oprócz jego nazwy zapisany jest numer zgodny z dydaktyczną mapą kształcenia w zawodzie.
b) ocena z jednostki modułowej jest wystawiana wg zasad WSO (system punktowy –rozdział I)
c) ocenę z modułu ustala zespół nauczycieli uczących dany moduł na koniec każdego półrocza
d) wychowawca klasy zakłada każdemu uczniowi „Kartę klasyfikacji modułowej” na cały cykl kształcenia, w której zamieszcza następujące informacje wg wzoru:
KARTA KLASYFIKACJI MODUŁOWEJ |
|||||
Imię i nazwisko ucznia: |
|||||
Nr z księgi uczniów: |
|||||
Symbol jednostki modułowej |
Moduły/jednostki modułowe |
Rok szkolny realizacji jednostki modułowej |
Ocena słownie |
Waga oceny |
Data/podpis nauczyciela |
Moduł 512[05].O1 Podstawy zawodu |
|
…………….. |
|
……………….. |
|
512[05].O1.01 |
Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska |
2011/2012 |
…………….. |
2 |
………………. |
Itd. |
|
|
|
|
|
e) indywidualne „Karty klasyfikacji modułowej” wychowawca umieszcza w arkuszu ocen każdego ucznia.
f) w arkuszu ocen należy wpisać symbol cyfrowy modułu, nazwę modułu, a następnie ocenę ustaloną w wyniku posiedzenia zespołu nauczycieli realizujących jednostki modułowe przypisane do danego modułu.
g) na świadectwie promocyjnym lub ukończenia szkoły obowiązuje zapis jak w arkuszu ocen.
II
ZASADY OCENIANIA ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
1. skreślony.
2. Nieopanowanie wymagań koniecznych oznacza nieposiadanie umiejętności i wiadomości niezbędnych w dalszej nauce, ważnych i bezpośrednio użytecznych w szkolnej i pozaszkolnej działalności, a także stwarzających możliwość dalszego rozwoju ucznia.
3. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie aktualnej pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne, w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
4. Arkusz dostosowania wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości ucznia z opinią lub orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogiczne, lub innej specjalistycznej, jest ustalany na spotkaniu nauczycieli uczących z pedagogiem szkolnym.
5. Nauczyciel może dostosować wymagania edukacyjne w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego stosownie do potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia.
6. Zakres i stopień dostosowania wymagań edukacyjnych warunkowany jest wskazaniami zawartymi w orzeczeniu lub opinii właściwej poradni i ma na celu stworzenie szansy uzyskania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w dalszym procesie kształcenia i wymaganych na egzaminie maturalnym oraz potwierdzającym kwalifikacje zawodowe.
7. Dostosowanie wymagań edukacyjnych zostaje ustalone na spotkaniu nauczycieli uczących danego ucznia z pedagogiem.
8. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, muzyki i plastyki należy w szczególności brać pod uwagę
wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
9. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania
fizycznego. Decyzję o zwolnieniu podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.
10. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej zwalnia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki
drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie
szkoły. W dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony”.
10a. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) /pełnoletniego ucznia zwalnia ucznia z lekcji
religii. Podanie o zwolnienie nie może być złożone później niż na miesiąc przed klasyfikacją
półroczna/roczną.
11. Ocenę klasyfikacyjną z zajęć praktycznych i praktyk zawodowych ustala:
a) w przypadku praktycznej nauki zawodu u pracodawcy – kierownik kształcenia zawodowego na podstawie
zaświadczenia dostarczonego przez pracodawcę,
b) w przypadku zajęć praktycznych organizowanych w warsztatach szkolnych – nauczyciel praktycznej nauki zawodu.
c) skreślony
III
ZASADY KLASYFIKACJI
1. Klasyfikowanie śródroczne i końcoworoczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, ustaleniu ocen klasyfikacyjnych według skali określonej w § 1 p. 4.
2. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
3. Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego w grudniu. Dokładną datę klasyfikacji określa każdorazowo zarządzenie dyrektora szkoły. Klasyfikowanie końcoworoczne przeprowadza się 1 raz w ciągu roku szkolnego w czerwcu. Dokładną datę klasyfikacji ustala dyrektor szkoły.
4. Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele są zobowiązani do poinformowania uczniów i ich rodziców/opiekunów o wymaganiach przedmiotowych. Fakt ten uczniowie odnotowują w zeszytach przedmiotowych.
5. Sposób informowania uczniów i rodziców może przybrać jedną z form:
- przez podanie wymagań do zeszytów przedmiotowych,
- wywieszenie w gablocie na korytarzu,
- przekazanie materiałów do biblioteki szkolnej,
- zamieszczenie na stronie internetowej szkoły.
6. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne. Uczeń, który uzyskał za pierwsze półrocze ocenę niedostateczną może zaliczyć te treści programowe w trybie i formie wyznaczonej przez nauczyciela nie później niż do 31 marca danego roku szkolnego. Poprawienie oceny powinno być odnotowane w dzienniku (patrz pkt.7).
7. Otrzymuje brzmienie:
Ocena końcoworoczna jest wystawiana na podstawie średniej ocen z I i II półrocza.
Ulega zmianie sposób zapisu
poprawionej oceny niedostatecznej za I półrocze. W dzienniku elektronicznym
należy wpisać ocenę/oceny z poprawionej/poprawionych form sprawdzania wiedzy w
I półroczu, opatrując je komentarzem (np. data, przyczyna poprawy).
8. Na co najmniej miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele są zobowiązani wpisać ołówkiem do dziennika wszystkie proponowane oceny klasyfikacyjne.
9. Wpisanie oceny niedostatecznej lub innej ołówkiem nie jest równoznaczne z jej wystawieniem. Uczeń, który w okresie od wpisania oceny ołówkiem do wystawienia oceny klasyfikacyjnej powiększy zasób wiedzy i umiejętności w stopniu pozwalającym mu zdobycie ilości punktów wystarczających na ocenę pozytywną, może otrzymać inną ocenę klasyfikacyjną od przewidywanej.
10. Wychowawcy klas mają obowiązek poinformować uczniów i ich rodziców/ prawnych opiekunów
o proponowanych ocenach rocznych klasyfikacyjnych na zebraniu z rodzicami.
11. Fakt poinformowania przez wychowawcę klasy, obecnych na zebraniu rodziców/prawnych opiekunów, o
grożących ocenach niedostatecznych rocznych, powinien być potwierdzony
podpisem rodzica/prawnego opiekuna na osobnej stronie (w notatkach) w dzienniku lekcyjnym.
12. Wychowawca zobowiązany jest poinformować rodziców/prawnych opiekunów nieobecnych na zebraniu,
o grożących ocenach niedostatecznych, pisemnie w ciągu 7 dni.
13. Na koniec półrocza/roku nauczyciele zobowiązani są podsumować uzyskane przez danego ucznia punkty
i wpisać je w przedostatnia kolumnę danego semestru.
14. skreślony
15. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona w wyniku
egzaminu poprawkowego, jeżeli uczeń otrzymał ocenę niedostateczną z jednych lub dwóch zajęć edukacyjnych.
16. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej z wyjątkiem egzaminu z informatyki technologii
informacyjnej, zajęć technicznych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede
wszystkim formę ćwiczeń praktycznych. Uczniowi należy zagwarantować czas na przygotowanie się do
odpowiedzi.
17. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-
wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
18. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, a w jej skład wchodzą:
a) dyrektor lub nauczyciel zajmujący w tej szkole stanowisko kierownicze - jako przewodniczący;
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminator;
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
19. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie
może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż
do końca września.
20. Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, z których uczeń otrzymał ocenę niedostateczną, może na własną
prośbę lub w innych szczególnych przypadkach być zwolniony z funkcji egzaminatora. W takim przypadku
dyrektor szkoły powołuje, jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia
edukacyjne.
21. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:
a) skład komisji,
b) termin egzaminu,
c) pytania egzaminacyjne,
d) wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję.
Do protokołu załącza się pisemną pracę ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
22. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej
i powtarza klasę.
22 a. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu
edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej (semestru programowo wyższego) ucznia, który
nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te
obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie
programowo wyższej (semestrze programowo wyższym).
23. Egzamin poprawkowy z zajęć praktycznych ma formę zadań praktycznych.
24. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak podstaw
do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej
50% czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
25. Uczeń nieklasyfikowany jest zobowiązany złożyć podanie o egzamin klasyfikacyjny przed najbliższą radą pedagogiczną. Termin egzaminu ustala dyrektor w porozumieniu z uczniem i rodzicami/opiekunami. Egzamin klasyfikacyjny musi odbyć się przed zakończeniem zajęć dydaktycznych – czerwiec.
26. W przypadku nieobecności usprawiedliwionych uczniowi przysługuje prawo przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego. Jeżeli większość nieobecności jest nieusprawiedliwiona, zgodę na egzamin klasyfikacyjny może wyrazić poprzez głosowanie rada pedagogiczna.
27. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły w skład, której wchodzą:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
28. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami/prawnymi opiekunami liczbę zajęć
edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
29. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni
opiekunowie) ucznia.
30. Dla ucznia niesklasyfikowanego z zajęć praktycznych z powodu usprawiedliwionej nieobecności szkoła
organizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania i ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny
klasyfikacyjnej z zajęć praktycznych.
31. W przypadku uczniów niesklasyfikowanych w I semestrze z wychowania fizycznego, którzy dostarczyli
zwolnienie z zajęć z wychowania fizycznego (nie później niż do końca lutego), nauczyciel przedmiotu
zobowiązany jest do przeprowadzenia teoretycznego egzaminu klasyfikacyjnego.
32. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast
oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „niesklasyfikowany”.
33. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem pkt. 35.
34. Nauczyciel jest zobowiązany do zapisu w dzienniku lekcyjnym po I semestrze w kolumnie pierwszej
semestru II - ocenę z egzaminu klasyfikacyjnego otoczoną kółkiem.
35. Uczeń, który został przyjęty do szkoły w wyniku przeniesienia z innej placówki w trakcie trwania roku
szkolnego, zobowiązany jest zdać egzaminy klasyfikacyjne z różnic programowych, w trybie określonym
w punkcie 24 -25.
36. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia
rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala dyrektor szkoły w
uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
36 a. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym
terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
37. Uczeń, który nie zda egzaminów klasyfikacyjnych z różnic programowych (kilku lub jednego)
w wyznaczonym terminie, nie jest promowany lub nie kończy szkoły.
38. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają,
że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami
prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane w terminie do 7 dni po
zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
39. W przypadku zastrzeżeń do oceny uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, termin zgłaszania
zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena
ustalona przez komisję jest ostateczna.
40. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została
ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje
komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz
ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
41. Termin sprawdzianu, o którym mowa w pkt. 37, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
42. W skład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły lub inny nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne (z uwzględnieniem pkt 18),
c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.
43. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa
od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej
rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku
egzaminu poprawkowego.
44. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
a) skład komisji,
b) termin sprawdzianu,
c) pytania sprawdzające,
d) wynik sprawdzianu oraz ocenę ustaloną przez komisję.
Do protokołu załącza się pisemną pracę ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
45. Uczeń, który nie uzyskał promocji do klasy drugiej, może powtarzać klasę pierwszą, o ile, po zakończeniu
rekrutacji, są w niej wolne miejsca.
46. Podania uczniów o powtarzanie klasy pierwszej rozpatrywane są niezwłocznie po zakończeniu rekrutacji.
47. Jeżeli w klasie pierwszej, którą chce powtarzać uczeń, nie ma wolnych miejsc, proponuje mu się klasy,
których stan ilościowy pozwala na przyjęcie dodatkowych uczniów.
48. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen, co
najmniej 4, 75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo
wyższej z wyróżnieniem.
49. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć
edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną.
50. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od
oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem regulaminu „Zasady oceniania zachowania” rozdział I pkt. 7 i 8.
51. Uczeń kończy szkołę ponadgimnazjalną, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne
oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej i
roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w
klasach programowo niższych w szkole danego typu, z uwzględnieniem § pkt.35, uzyskał oceny
klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem regulaminu „Zasady
oceniania zachowania” rozdział I pkt. 7 i 8.
52. Warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana oceny (półrocznej) rocznej z zajęć edukacyjnych:
- uczeń, który pragnie uzyskać ocenę roczną lub półroczną wyższą niż przewidywana ma prawo podwyższać
oceny z wszystkich sprawdzianów zrealizowanych w danym półroczu, po wcześniejszym uzgodnieniu z
nauczycielem uczącym.
53. W przypadku uczniów, u których stwierdzono, że poziom ich osiągnięć edukacyjnych uniemożliwi im kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła stwarza warunki do uzupełnienia braków poprzez dodatkowe konsultacje organizowane w ciągu tygodnia po zajęciach lekcyjnych.
IV
OCENIANIE W SZKOLE POLICEALNEJ
1. W szkołach policealnych oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wg skali opisanej w rozdziale I pkt.4
ustala się po każdym semestrze.
2. W szkole policealnej promowanie uczniów odbywa się po każdym semestrze.
3. Uczeń szkoły policealnej jest promowany na semestr programowo wyższy, jeżeli ze wszystkich zajęć
edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał semestralne oceny klasyfikacyjne wyższe
od oceny niedostatecznej.
3. Uczeń szkoły policealnej może przystąpić do egzaminu poprawkowego w sesji zimowej nie później jak do
końca lutego, a w sesji letniej w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy
i powtarza semestr.
5. Dla uczniów szkół policealnych stosuje się pozostałe przepisy wymienione w rozdziałach I - III.
V
OCENIANIE W SZKOLE ZAOCZNEJ
1. W szkołach dla dorosłych oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wg skali opisanej w rozdziale I pkt.4
ustala się po każdym semestrze. Oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych stanowią
podstawę do promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego szkoły.
2. W szkole dla dorosłych słuchacz jest promowany po każdym semestrze.
3. Podstawą oceniania i klasyfikowania słuchacza są egzaminy semestralne przeprowadzane z poszczególnych
obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania.
4. Do egzaminu semestralnego w szkole dla dorosłych kształcącej w formie zaocznej dopuszcza się słuchacza,
który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje oraz uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych oceny
uznane z pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania.
5. W przypadku gdy słuchacz otrzymał ocenę negatywna z pracy kontrolnej, jest obowiązany wykonać, w
terminie określonym przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne, drugą pracę kontrolną.
6. Do egzaminu semestralnego w szkole dla dorosłych może być również dopuszczony słuchacz, który nie
uczęszczał z przyczyn usprawiedliwionych na obowiązkowe konsultacje, jeżeli z wymaganych ćwiczeń i prac
kontrolnych uzyskał oceny pozytywne.
7. Słuchacz szkoły dla dorosłych, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu
semestralnego w wyznaczonym terminie, zdaje ten egzamin w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez
dyrektora szkoły.
8. Termin dodatkowy egzaminu wyznacza się po zakończeniu semestru jesiennego nie później niż do końca
lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego nie później niż do 15 września.
9. W szkole dla dorosłych egzamin z języka polskiego, obcego i matematyki składa się z części pisemnej i
ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych zdaje się egzaminy w formie ustnej.
10. W szkole dla dorosłych egzamin z zajęć praktycznych ma formę zadania praktycznego.
11. W szkołach dla dorosłych prowadzących kształcenie zawodowe słuchacz zdaje w semestrach I-IV egzamin
semestralny, w formie pisemnej, z jednego przedmiotu zawodowego, a w semestrach programowo wyższych
– z dwóch przedmiotów zawodowych.
12. W szkole policealnej kształcącej w formie zaocznej słuchacz zdaje w każdym semestrze egzaminy
semestralne, w formie pisemnej, z dwóch przedmiotów zawodowych podstawowych dla zawodu, w którym
się kształci.
13. Słuchacz szkoły zaocznej może być zwolniony z części ustnej egzaminu semestralnego, o który mowa
w pkt. 9, jeżeli z części pisemnej tego egzaminu otrzymał ocenę co najmniej bardzo dobrą oraz w ciągu
semestru był aktywny na zajęciach, a z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych uzyskał oceny pozytywne.
14. Zwolnienie, o którym mowa jest równoznaczne ze zdaniem egzaminu semestralnego i otrzymaniem oceny
klasyfikacyjnej zgodnej z oceną z części pisemnej egzaminu semestralnego.
15. Harmonogram egzaminów semestralnych jest wywieszany, na co najmniej 2 tygodnie przed planowanym
terminem tych egzaminów.
16. Do egzaminu semestralnego może być dopuszczony słuchacz, który oddał w terminie prace kontrolne.
17. Słuchacz może przystąpić w terminie wcześniejszym do egzaminu semestralnego, jeżeli uzasadni powód.
Decyzję o takim egzaminie podejmuje dyrektor szkoły.
18. Do egzaminu może być dopuszczony słuchacz po okazaniu indeksu.
19. Ocena z egzaminu semestralnego powinna być wpisana przez nauczyciela do dziennika, protokołu
egzaminacyjnego i indeksu słuchacza.
20. Każdy słuchacz po zakończeniu sesji egzaminacyjnej ma obowiązek złożenia indeksu w sekretariacie celem
zakończenia wpisu i wpisania słuchacza na kolejny semestr.
21. Słuchacz szkoły dla dorosłych może zdawać egzamin poprawkowy w przypadku uzyskania jednej lub dwu
ocen niedostatecznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
22. Egzaminy poprawkowe są przeprowadzane po każdym semestrze przez nauczyciela prowadzącego dane
zajęcia edukacyjne w semestrze jesiennym do końca lutego i w wiosennym do dnia 31 sierpnia.
23. Egzamin poprawkowy z języka polskiego, obcego i matematyki składa się z części pisemnej i ustnej.
Z pozostałych zajęć edukacyjnych w formie ustnej.
24. Słuchaczowi szkoły dla dorosłych powtarzającemu semestr przed upływem 3 lat od daty od daty przerwania
nauki zalicza się obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z których uzyskał poprzednią ocenę semestralną wyższą
od niedostatecznej, i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na te zajęcia.
25. W przypadku zwolnienia, o którym mowa w pkt. 22, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się
„zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia” oraz podstawę prawną zwolnienia.
26.Dyrektor szkoły dla dorosłych:
1) słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości, jeżeli przedłoży on:
a) uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole świadectwo uzyskania tytułu zawodowego lub
świadectwo czeladnika albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie lub dyplom
mistrza – w zawodzie, w którym się kształci,
b) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie, w którym się
kształci okresu, co najmniej równego okresowi trwania nauki zawodu;
2) może zwolnić słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w części, jeżeli przedłoży on:
a) uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole świadectwo uzyskania tytułu zawodowego lub
świadectwo czeladnika albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie lub dyplom
mistrza – w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci,
b) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie, w którym się
kształci okresu, co najmniej równego okresowi trwania nauki zawodu, przewidzianemu dla zawodu
wchodzącego w zakres zawodu, w którym się kształci,
c) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające zatrudnienie w zawodzie, w którym się
kształci, lub w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci;
d) zwalnia słuchacza szkoły policealnej z obowiązku realizacji zajęć edukacyjnych „Podstawy
przedsiębiorczości”, jeżeli przedłoży on świadectwo ukończenia szkoły dającej wykształcenie
średnie, z którego wynika, że realizował on te zajęcia.
27. Słuchacz, który został zwolniony w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu, jest obowiązany
uzupełnić pozostałą część praktycznej nauki zawodu.
Pozostała część jest traktowana, jako różnica programowa. Termin i sposób zaliczenia takiej różnicy ustala
dyrektor szkoły w porozumieniu ze słuchaczem.
28. W przypadku zwolnienia słuchacza w całości lub w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w
dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się, odpowiednio, „zwolniony w całości z praktycznej nauki
zawodu” lub „zwolniony w części z praktycznej nauki zawodu” oraz podstawę prawną zwolnienia.
29. W przypadku zwolnienia słuchacza szkoły policealnej z obowiązku realizacji zajęć edukacyjnych „Podstawy
przedsiębiorczości” w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się
zwolniony, a także rodzaj świadectwa będącego podstawą zwolnienia i datę jego wydania.
30. Słuchacz kończy szkołę ponadgimnazjalną, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się
semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w semestrze programowo
najwyższym oraz semestralne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się
w semestrach programowo niższych w szkole danego typu, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny
niedostatecznej.