Podstawa prawna:
- Ustawa o systemie oświaty,
- Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich,
- Rozporządzenie MENiS z 31.01.2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniami,
- Statut szkoły,
- Uchwała RP,
Definicja zachowania agresywnego:
I. Procedury postępowania w sytuacjach zachowania agresywnego ze strony uczniów.
II. Postępowanie w sytuacji agresywnego zachowania pracownika szkoły wobec ucznia (wyzwiska, szarpanie, uderzenia, zniszczenie lub zabranie mienia ucznia - z wyjątkiem przedmiotów niedozwolonych).
III. Postępowanie w sytuacji posiadania i używania przez uczniów przedmiotów niedozwolonych na terenie szkoły.
IV. Postępowanie w przypadku zachowania ucznia uniemożliwiającego prowadzenie lekcji (wulgarne zachowania w stosunku do rówieśników, nauczyciela, głośne rozmowy, spacery po sali, brak reakcji na polecenia nauczyciela).
Przy powtarzaniu się zdarzenia:
V. Postępowanie w sytuacji naruszenia przez ucznia nietykalności osobistej nauczyciela lub pracownika szkoły (obelżywe wyzwiska, groźby, opluwanie, przyczepianie karteczek, rzucanie przedmiotami, agresja fizyczna i psychiczna, zabranie przedmiotu należącego do nauczyciela lub pracownika szkoły, filmowanie, robienie zdjęć nauczycielowi bez jego zgody).
VI. Postępowanie w sytuacji stwierdzenia dewastacji mienia szkolnego i cudzej własności.
VII. Postępowanie w sytuacji podejrzenia, że uczeń znajduje się pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.
VIII. Postępowanie w przypadku znalezienia substancji przypominającej wyglądem narkotyk.
IX. Postępowanie w przypadku podejrzenia, że uczeń posiada przy sobie substancje przypominające narkotyk.
X. Postępowanie z uczniem, który źle się czuje na lekcji
Nauczyciel podejmuje następujące działania:
1. Wysyła wyznaczonego ucznia, który sprowadza pielęgniarkę szkolną do klasy.
2. Zasięga opinii pielęgniarki szkolnej, która w razie potrzeby skontaktuje się z rodzicami i ustali z nimi dalsze postępowanie w sprawie ucznia.
3. W przypadku nieobecności pielęgniarki kontaktuje się z wychowawcą klasy, który telefonicznie ustali z rodzicami ucznia formę powrotu ucznia do domu.
4. W przypadku nieobecności pielęgniarki i niemożności skontaktowania się z rodzicami powiadamia służby ratownicze (pogotowie) o ile zachodzi taka konieczność.
5. Powiadamia dyrektora o zaistniałej sytuacji.
6. Uczeń może być zwolniony z lekcji pod warunkiem, że będzie miał zapewnioną opiekę (inny uczeń, rodzic, nauczyciel i in.).
XI. Postępowanie z uczniem, który stał się ofiarą czynu karalnego
Nauczyciel podejmuje następujące działania:
1. Wysyła ucznia po pielęgniarkę, a następnie udziela pierwszej pomocy przedmedycznej.
2. Niezwłocznie powiadamia dyrektora szkoły poprzez wysłanie wyznaczonego ucznia.
3. Wychowawca - powiadamia rodziców/opiekunów ucznia.
4. Dyrektor szkoły niezwłocznie wzywa policję w celu rozpoznania zaistniałego zdarzenia.
5. Z przebiegu sytuacji sporządza się notatkę służbową.
XII. Postępowanie wobec ucznia – sprawcy czynu karalnego lub przestępstwa (np. rozbój, kradzież, włamanie, pobicie, użycie niebezpiecznego narzędzia itp.)
1. Niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły, poprzez wysłanie wyznaczonego
ucznia.
2. Ustalenie okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia.
3. Przekazanie sprawcy (o ile jest znany i przebywa na terenie szkoły) pedagogowi
szkolnemu pod opiekę.
4. Wychowawca powiadamia rodziców ucznia-sprawcy.
5. Dyrektor szkoły powiadamia policję.
6. Zabezpieczenie ewentualnych dowodów przestępstwa lub przedmiotów pochodzących
z przestępstwa i przekazanie ich policji (np. sprawca rozboju na terenie szkoły używa
noża i uciekając porzuca go lub porzuca jakiś przedmiot pochodzący z kradzieży).
7. Zastosowanie kar zgodnie ze statutem szkoły, a w sytuacjach szczególnie
drastycznych - skreślenie z listy uczniów przez Dyrektora Szkoły.
8. Z przebiegu sytuacji sporządza się notatkę służbową.
XIII. Postępowanie w przypadku uzyskania informacji, że uczeń, który nie ukończył 18 lat, uprawia nierząd, bądź przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji, nauczyciel powinien podjąć następujące kroki:
XIV. Postępowanie wobec ucznia uchylającego się od realizowania obowiązku szkolnego
|
|
|
|
|
|
|
XV. Procedura postępowania dotycząca wypadków, którym ulegli uczniowie w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych prowadzonych na terenie szkoły lub poza terenem, jeżeli znajdowali się lub powinni znajdować się pod opieką i nadzorem szkoły
Nauczyciel, wychowawca lub inny pracownik szkoły, który zauważył lub dowiedział się o wypadku, jest zobowiązany udzielić pomocy poszkodowanemu uczniowi i zawiadomić natychmiast o wypadku lekarza lub pielęgniarkę oraz dyrektora szkoły.
Miejsce wypadku powinno być zabezpieczone do czasu ustalenia przyczyn i okoliczności wypadku.
W związku z wypadkiem uczniowskim dyrektor szkoły jest obowiązany:
1. Zapewnić natychmiastową pomoc lekarska i opiekę uczniowi, który uległ wypadkowi.
2. Zawiadomić bezzwłocznie o wypadku rodziców/opiekunów poszkodowanego ucznia.
3. Zawiadomić o wypadku terenową stację sanitarno-epidemiologiczną, jeżeli zaistniało
zatrucie pokarmowe.
4. O wypadku śmiertelnym, ciężkim a także o zbiorowym zawiadomić bezzwłocznie organ
prowadzący szkołę oraz właściwego kuratora lub organ policji.
5. Specjalista ds. bhp prowadzi rejestr wszystkich wypadków uczniów w szkole.
6. Poinformować uczniów oraz pracowników szkoły o konieczności natychmiastowego
zawiadomienia dyrektora szkoły o wypadku na terenie szkoły lub podczas zajęć
organizowanych przez szkołę poza jej terenem.
XVI. Procedura postępowania i ewakuacji w razie pożaru
Podstawowym obowiązkiem wszystkich osób przebywających w budynku w przypadku powstania zagrożenia, jest współpraca oraz bezwzględne podporządkowanie się poleceniom kierującego akcją ratowniczą, który do czasu przybycia jednostek Państwowej Straży Pożarnej musi zorganizować ewakuację ludzi i mienia.
1. Sygnał alarmowy
Sygnał alarmowy w razie pożaru
może włączyć każdy, kto zauważy ogień. W innym przypadku decyzje podejmuje
dyrektor.
Sygnał alarmowy w postaci dzwonka, który trwa:
- podstawowy: trzy krótkie dzwonki każdy po 5 sek. w odstępach 2 sekundowych
- uzupełniający: donośnym głosem we wszystkich częściach budynku, a w przypadku braku reakcji w każdym pomieszczeniu podając informacje o zaistniałym zagrożeniu – trzykrotnie.
2. Po usłyszeniu alarmu:
3. Na miejscu I etapu ewakuacji.
a. Uczniowie ustawiają się na boisku szkolnym zgodnie z podziałem
na klasy.
b. Na miejscu zbiórki nauczyciele sprawdzają obowiązkowo listę swojej klasy.
W razie stwierdzenia nieobecności ucznia, należy ten fakt zgłosić natychmiast
strażakom, niekoniecznie dowódcy, pytając strażaka o nazwisko.
4. II etap ewakuacji
W okresie zimy
osoby poszkodowane zostają umieszczone do czasu przybycia pomocy
lekarskiej lub rodziców w sąsiedniej placówce tj. Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych
(po wcześniejszych uzgodnieniach).
5. Ćwiczenia ewakuacji:
a. Aby osiągnąć dobry czas ewakuacji i przeprowadzić ją sprawnie należy
ćwiczyć jeden raz w roku – tj. w miesiącu wrześniu.
b. W czasie ćwiczeń korzystamy tylko z normalnie używanych klatek
schodowych i drzwi wyjściowych. Nie wolno skakać z okna i korzystać z
improwizowanych wyjść ewakuacyjnych.
XVII. Procedura postępowania po otrzymaniu zgłoszenia o podłożeniu
ładunku wybuchowego
2. Powiadomienie natychmiast o zdarzeniu dyrektora szkoły.
3. Dyrektor szkoły powiadamia policję - tel. 997.
5. Sprawdzić, czy wszystkie informacje, które otrzymano podczas zgłoszenia zostały
dokładnie przekazane dyrektorowi i policji.
Wskazówki dla osoby prowadzącej rozmowę telefoniczną z osobą informującą o
fakcie podłożeniu “bomby” w obiekcie:
UWAGA!!! Nie odkładać słuchawki po zakończeniu rozmowy telefonicznej.
Osoba, która przyjęła zgłoszenie o podłożeniu ładunku wybuchowego albo zauważyła w obiekcie przedmiot niewiadomego pochodzenia mogący być ładunkiem wybuchowym, natychmiast zawiadamia:
- dyrektora,
- kierownika administracyjno - gospodarczego,
- policję.
Zawiadamiając dyżurnego oficera Policji, należy podać:
- treść rozmowy z osobą zgłaszającą o podłożeniu ładunku wybuchowego, którą należy prowadzić wg wskazówek: w czasie rozmowy bezpośredniej lub telefonicznej wykazać maksymalny spokój i opanowanie oraz dążyć do uzyskania możliwie najwięcej szczegółów dotyczących zagrożenia, jak i osoby przekazującej informację. Każdy zapamiętany szczegół z rozmowy lub przedłużenie czasu rozmowy mogą mieć istotny wpływ na późniejsze postępowanie dochodzeniowe.
Uzyskaną informację przekazać natychmiast przełożonym, podając w szczegółach treść
rozmowy oraz miejsce, czas i źródło jej uzyskania.
- miejsce i opis zlokalizowanego przedmiotu, który może być ładunkiem wybuchowym,
- numer telefonu, z którego prowadzona jest rozmowa oraz swoje imię i nazwisko,
- uzyskać od Policji potwierdzenie przyjętego zawiadomienia.
XVIII. Procedura postępowania dyrekcji po otrzymaniu informacji o podłożeniu ładunku wybuchowego
Dyrektor– dokonuje analizy otrzymanej informacji i podejmuje decyzję o:
1. Do czasu przybycia Policji akcją kieruje dyrektor szkoły, a w czasie jego nieobecności
osoba przez niego upoważniona.
2. Kierujący akcją zarządza, aby użytkownicy pomieszczeń dokonali sprawdzenia, czy w tych
pomieszczeniach znajdują się :
3. Zlokalizowanych przedmiotów, urządzeń, rzeczy, których (w ocenie użytkowników
obiektu) przedtem nie było, a zachodzi podejrzenie, że mogą to być ładunki wybuchowe,
nie wolno dotykać. O ich umiejscowieniu należy natychmiast dyrektora i Policję.
4. Należy zachować spokój, aby nie dopuścić do przejawów paniki.
XIX. Procedura ewakuacji osób i sprzętu z obiektu zagrożonego
1. Decyzję o ewakuacji zagrożonego obiektu, terenu podejmuje dyrektor na wniosek
uprawnionego minera –pirotechnika sekcji minersko-pirotechnicznej lub policjanta
nieetatowej grupy rozpoznawczo - przeszukiwawczej, kierującego działaniami
zabezpieczająco - ochronnymi i rozpoznawczymi.
2. Zakres ewakuacji obiektu, terenu uzależnia się od występującego zagrożenia.
3. Przed ewakuacją obiektu należy w miarę możliwości otworzyć drzwi i okna pomieszczeń
zagrożonych i sąsiednich, a urządzenia i odbiorniki wyłączyć z sieci zasilania.
4. Ewakuowane osoby przed opuszczeniem budynku powinny zabrać ze sobą rzeczy osobiste,
takie jak torby, torebki, plecaki, ubrania, itp., co pozwoli prowadzącym przeszukanie
uniknąć straty czasu na identyfikowanie pozostawionych przedmiotów tego rodzaju.
5. Klucze pracownicy pozostawiają w drzwiach.
6. Dyrektor informuje nauczycieli i pracowników o miejscu ewakuacji i miejscu zbiórki po
zakończeniu akcji.
7. Ewakuację prowadzi się w sposób zorganizowany, po oznakowanych i sprawdzonych pod
względem pirotechnicznym drogach, lub za pomocą wcześniej opracowanych planów
ewakuacji, znajdujących się u administratora obiektu.
8. Należy sprawdzić – czy wszyscy uczniowie, nauczyciele i pracownicy opuścili
pomieszczenia.
9. W czasie ewakuacji należy zapewnić właściwą organizację ruchu osób opuszczających
obiekt oraz umożliwić ominięcie przez ewakuowanych rejonu zagrożonego wybuchem.
10. W przypadku organizowania ewakuacji o charakterze prewencyjnym, wykorzystuje się
główne wyjścia z obiektu (bez korzystania z dróg ewakuacyjnych).
11. Zdecydowanie przeciwdziałać się gromadzeniu ewakuowanych osób w bezpośrednim
otoczeniu zagrożonego obiektu, terenu. Wszyscy niebiorący bezpośredniego udziału w
akcji powinni znajdować się w odległości bezpiecznej, (minimum 150 m) od
zagrożonego obiektu, terenu.
12. Po zakończeniu ewakuacji dyrektor opuszcza także obiekt.
W każdej sytuacji wymagającej dodatkowej pomocy decyzję o wezwaniu policji podejmuje pracownik d.s. bezpieczeństwa/dyrektor szkoły.
O obowiązujących procedurach w sytuacjach zagrożenia szkoła informuje rodziców
na spotkaniach z rodzicami. Powyższe procedury są dostępne w pokoju
nauczycielskim, bibliotece szkolnej, u pracownika d.s. bezpieczeństwa, na
stronie internetowej szkoły oraz u pedagoga szkolnego.
XIX. Procedura korzystania z
telefonów komórkowych i sprzętu elektronicznego
1. Uczniowie przynoszą telefony komórkowe, odtwarzacze MP i
inny sprzęt elektroniczny do szkoły na własną odpowiedzialność.
2. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie lub
zagubienie czy kradzież tego sprzętu, poza zdeponowanym u dyrektora szkoły.
3. Podczas zajeć edukacyjnych
istnieje bezwzględny zakaz korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych i
innych urządzeń elektronicznych. Uczeń jest zobowiazany
do wyłączenia i schowania telefonu komórkowego i innego sprzętu elektronicznego
przed rozpoczęciem zajęć edukacyjnych (dotyczy to również słuchawek).
4. Uczeń może
korzystać z w/w sprzętu wyłącznie
przed i po zajeciach oraz w czasie przerw, a także w
sytuacjach wyjątkowych, po uprzednim uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego
zajęcia.
5. Nie wolno filmować i fotografować osób bez ich wiedzy i
zgody.
6. Nie wolno nagrywać przebiegu lekcji bez zgody nauczyciela
prowadzącego. Dotyczy to nagrań zarówno z telefonu jak i dyktafonu czy
odtwarzacza MP.
7. W czasie trwania lekcji nie można korzystać z odtwarzaczy
MP, nie można także mieć włożonych słuchawek. Sprzęt powinien być wyłączony i
znajdować się w torbie szkolnej.
8. Nie wolno ładować telefonów komórkowych na terenie
szkoły.
9. W przypadku naruszenia powyższych ustaleń nauczyciel ma
obowiązek odebrania telefonu a
następnie zdeponowania zabranego od ucznia telefonu u dyrektora szkoły.
Zdeponowanie winno być w obecności ucznia, po uprzednim wyłączeniu telefonu.
Telefon jest przechowywany w zabezpieczonej i podpisanej kopercie w sejfie
szkoły. Przed odebraniem telefonu uczeń zobowiazany
jest go wyłączyć. W przypadku odmowy wyłączenia wyłącza go w obecności ucznia
nauczyciel. Uczeń ma prawo wyjąć kartę pamięci i kartę SIM.
10. Po odbiór telefonu zgłaszają się rodzice lub prawni
opiekunowie ucznia. Zostają oni zapoznani z sytuacją i pouczeni o
konsekwencjach (w tym konsekwencjach
prawnych, związanych z naruszeniem prywatności osób trzecich).
11. W przypadku odmowy oddania telefonu lub innego
urządzenia przez ucznia, nauczyciel przekazuje informację dyrektorowi szkoły.
Wychowawca udziela nagany zgodnie ze Statutem Szkoły i zawiadamia o tym fakcie
rodziców/prawnych opiekunów.
12. Jeżeli sytauacja ma miejsce po
raz pierwszy uczeń otrzymuje punkty ujemne z zachowania. Jeżeli sytuacja ma
miejsce po raz drugi nauczyciel zabiera telefon i oddaje go po zakończeniu
zajęć i przeprowadzeniu rozmowy dyscyplinującej.
13. Jeżeli sytuacja ma miejsce po raz trzeci- uczeń ma zakaz
przynoszenia telefonu do szkoły a rodzice mogą się z nim kontaktować przez
sekretariat szkolny. W przypadku kolejnego łamania zasad uczeń ma obniżoną
ocenę ze sprawowania o 1 stopień. Każde trzy następne wykroczenia powodują
obniżenie oceny do nagannej.
14. Każde nieregulaminowe użycie telefonu komórkowego lub
innego urządzenia elektronicznego będzie odnotowywane w dzienniku.
15. Wszelkie objawy permanentnego łamania zasad współżycia społecznego w szkole może
być traktowane, jako przejaw demoralizacji i
w konsekwencji sprawa może być skierowana do sądu rodzinnego.
Powyższe procedury obowiązują od 1.09.2014 r.