PROJEKT EDUKACYJNY
,, SEGREGACJA ODPADÓW , ŚRODOWISKU LŻEJ"
I. Cele projektu
- ograniczenie ilości odpadów powstających na terenie szkoły i trafiających na składowiska ,
- podniesienie poziomu świadomości ekologicznej pracowników i uczniów szkoły ,
- kształtowanie pozytywnych nawyków w postępowaniu z odpadami ,
- obniżenie kosztów wywozu nieczystości stałych .
II. Zadania
- Zapoznanie uczniów z problemem odpadów i potrzebą ich segregacji na lekcjach geografii , biologii i godzinach wychowawczych .
- Zorganizowanie kartonów na poszczególne rodzaje odpadów oraz zakupienie niszczarek.
- Nawiązanie współpracy z zakładem KZU, w wyniku której zakład będzie odbierał posegregowane odpady .
III. Oczekiwane rezultaty projektu
- W wyniku przeprowadzonego projektu uczeń powinien wiedzieć:
- co to są opakowania, do czego służą i jaka jest ich rola,
- jak dzielimy opakowania,
- co to jest recykling,
- które, z opakowań nadają się do powtórnego przerobu,
- jak segregować śmieci,
- jak zachęcić najbliższe otoczenie do segregowania śmieci,
- Uczeń powinien umieć:
- segregować śmieci na te, które nadają się do recyklingu,
- zauważyć skutki zaśmiecania dla środowiska,
- liczyć straty i zyski wynikające z selektywnej zbiórki odpadów.
- Uczeń powinien rozumieć:
- konieczność ograniczenia nadmiernej ilości odpadów,
- potrzebę segregacji śmieci,
- potrzebę ochrony środowiska, poprzez aktywne włączenie się do lokalnych działań na rzecz segregacji odpadów,
- straty wynikające z faktu nie segregowania śmieci
- Treści programowe
- co to są opakowania,
- rola opakowań w gospodarce człowieka,
- rola konsumenta w kreowaniu polityki opakowań,
- rodzaje opakowań, ich ilość w Polsce i w innych krajach europejskich,
- przepisy prawne, regulujące gospodarką odpadami w Polsce i krajach Unii Europejskiej, - zasady budowy kompostów,
- znaki graficzne dotyczące recyklingu.
- Metody realizacji programu
- zapoznanie z problematyką segregacji odpadów na geografii ,biologii i godzinach wychowawczych,
- monitoring ilości i jakości odpadów na terenie szkoły,
- ustawienie specjalnie oznakowanych koszy na segregowane odpady w szkole i na podwórku szkolnym .