REGULAMIN

WOJEWÓDZKIEGO KONKURSU GASTRONOMICZNEGO

 

I. UWAGI OGÓLNE

  1. Organizatorem Wojewódzkiego Konkursu Gastronomicznego jest Zespół Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Szprotawie reprezentowany przez Komitet Główny Wojewódzkiego Konkursu Gastronomicznego, z siedzibą w Zespole Szkół Zawodowych w Szprotawie, ( Szprotawa, ul. Koszarowa 10, tel. 068 376 24 11 wew. 33).
  2.  Podstawą prawną dla organizacji Wojewódzkiego Konkursu Gastronomicznego oraz funkcjonowania Komitetu Głównego WKG jest Zarządzenie Nr 19/10/2008  Dyrektora Zespołu Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Szprotawie.
  3. Konkurs organizowany jest pod patronatem Lubuskiego Kuratora Oświaty.
  4.  Współorganizatorami Konkursu są szkoły województwa lubuskiego, których uczniowie biorą udział w Konkursie oraz Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp.
  5. Dyrektor Zespołu Szkół Zawodowych im. St. Staszica w Szprotawie powołuje Komitet Główny Wojewódzkiego Konkursu Gastronomicznego, w którego skład wchodzą przedstawiciel dyrekcji oraz dwóch nauczycieli przedmiotów zawodowych kierunku gastronomicznego.
  6. Komitet Główny we współpracy z Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp. opracowuje regulamin konkursu, który stanowi podstawę prawną do jego organizacji.
  7. Miejscem organizacji kolejnej edycji Wojewódzkiego Konkursu Gastronomicznego oraz jego bezpośrednim organizatorem w danym roku szkolnym jest szkoła, której reprezentant został zwycięzcą Konkursu  w  poprzednim roku szkolnym. Dyrektor tej szkoły powołuje na dany rok szkolny Komitet Organizacyjny Konkursu, który współpracuje z Komitetem Głównym Wojewódzkiego Konkursu Gastronomicznego.

II. CELE KONKURSU

§ pobudzenie i rozwijanie zainteresowań i praktycznych umiejętności uczniów związanych              z  przyszłym zawodem,

§ promocja talentów sztuki kulinarnej,

§ inspirowanie uczniów do kreatywności i innowacyjności w zakresie tworzenia receptur nowych potraw,

§ konfrontacja możliwości i osiągnięć uczniów z różnych szkół,

§ aktywizowanie współpracy pomiędzy szkołami,

§ popularyzacja osiągnięć szkoły i uczniów w zakresie kształcenia zawodowego.

 

III. WARUNKI UCZESTNICTWA, TERMINARZ

 

  1. Uczestnikami konkursu mogą być uczniowie technikum i szkoły policealnej dla młodzieży,  kształcący się w zawodach branży gastronomicznej oraz uczniowie zasadniczej szkoły zawodowej kształcący się w zawodzie kucharz małej gastronomii.                                                                  
  2. Uczestnik konkursu powinien posiadać przy sobie aktualną książeczkę zdrowia, legitymację szkolną, kompletny ubiór ochronny oraz przybory służące do utrzymania czystości stanowiska pracy i przestrzegania bhp.
  3.  Konkurs jest dwuetapowy:
    I  etap - szkolny  (przeprowadzony do 15 grudnia danego roku szkolnego)
    II etap - wojewódzki ( przeprowadzony w terminie do końca marca danego roku szkolnego)
  4. We wszystkich etapach uczniowie startują indywidualnie.
  5. W I etapie mogą wziąć udział wszyscy chętni uczniowie z danej szkoły, spośród których wyłaniani są reprezentanci do II etapu – z każdej szkoły dwóch uczniów.
  6. Zgłoszenie uczestników do II etapu należy przesłać do 15 stycznia danego roku szkolnego na adres Komitetu Głównego Konkursu, na  formularzu zgłoszeniowym (załącznik nr 2).

 

III. PRZEBIEG KONKURSU

  1. Postanowienia ogólne

a.       Komitet Główny Wojewódzkiego Konkursu Gastronomicznego, zwany dalej  Komitetem Głównym, we współpracy z Komitetem Organizacyjnym Konkursu opracowuje i wydaje wytyczne do kolejnej edycji Konkursu.

b.      Szkoły biorące udział w Konkursie mogą przesłać na adres Komitetu Głównego Konkursu propozycje zadań testowych oraz tematów wiodących części praktycznej w danej edycji konkursu w terminie do końca września danego roku szkolnego.

c.       Regulamin Wojewódzkiego Konkursu Gastronomicznego, adres szkoły – Organizatora II etapu  Konkursu oraz temat wiodący edycji w danym roku szkolnym - Komitet Główny zamieści do końca października danego roku szkolnego na stronie internetowej ZSZ w Szprotawie (www.zsz.54.pl) oraz  na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp. (www.ko-gorzow.edu.pl, zakładka: Konkursy, olimpiady, turnieje > inne konkursy).

d.      I i II etap Wojewódzkiego Konkursu Gastronomicznego składa się:

·         część pisemna - obejmuje podstawowe zagadnienia z technologii gastronomicznej,

·         część praktyczna - obejmuje wykonanie potrawy zgodnie z wiodącym tematem konkursu.

e.       I etap Wojewódzkiego Konkursu Gastronomicznego organizowany jest przez każdą szkołę województwa lubuskiego, której uczniowie wykazują chęć                     i spełniają warunki uczestnictwa w Konkursie. II etap Konkursu organizuje szkoła zgodnie z pkt. 7 Regulaminu.

f.       Wojewódzka Komisja Konkursowa przesyła w ciągu 7 dni od zakończenia II etapu do Komitetu Głównego Konkursu sprawozdanie wraz z pracami pisemnymi wszystkich uczestników i stosowną dokumentację.

 

 

  1. I etap – szkolny,  do 15 grudnia danego roku szkolnego:
    1. Sposób przeprowadzania szkolnych eliminacji określa Szkolna Komisja Konkursowa  powołana przez Dyrektora Szkoły.
    2. Zestawy zadań testowych dla etapu I przygotowuje Szkolna Komisja Konkursowa uwzględniając podstawowe wiadomości z technologii gastronomicznej z towaroznawstwem.
    3. Do II etapu - wojewódzkiego kwalifikuje się 2 najlepszych uczniów danej szkoły, którzy zajęli I i II miejsce w I etapie.
    4. Zgłoszenia uczniów do etapu II dokonuje przewodniczący Szkolnej Komisji Konkursowej na formularzu, stanowiącym załącznik nr 2 do Regulaminu,                   w terminie do 15 stycznia danego roku szkolnego na adres Komitetu Głównego Konkursu oraz adres szkoły – organizatora Konkursu.
    5. Każda szkoła delegująca swoich uczestników pod opieką nauczyciela pokrywa koszty przejazdu oraz surowców i dekoracji użytych do produkcji potraw.

    16.  II etap – wojewódzki, do końca marca danego roku szkolnego:

§ przewodniczący – przedstawiciel Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp.,

§ sekretarz – przedstawiciel szkoły organizującej daną edycję Konkursu,

§ członkowie - nauczyciele przedmiotów zawodowych (przedmiotów teoretycznych i zajęć praktycznych) wyłonieni spośród opiekunów młodzieży lub/i  przedstawiciele pracodawców.

·         wizerunek ucznia (ubiór, kultura podawania),

·         organizacja stanowiska pracy, tempo pracy, przestrzeganie bhp,

·         przebieg procesu technologicznego (obróbka wstępna i cieplna), stopień trudności,

·         ocena organoleptyczna,

·         atrakcyjność potrawy, inwencja twórcza, zgodność z tematem Konkursu,

·         sposób podania.

17. Laureatem i zwycięzcą Wojewódzkiego Konkursu Gastronomicznego zostaje uczestnik z najwyższą liczbą punktów uzyskanych w części pisemnej i praktycznej Konkursu. Uczestnicy, którzy zajęli miejsca od  II do III to finaliści Konkursu (pod warunkiem, że każdy z nich uzyskał 70 % możliwych punktów).

 

 

IV. UPRAWNIENIA

 18.   Laureat i finaliści Konkursu mają prawo do uzyskania wyższej o jeden stopień końcowej   oceny klasyfikacyjnej z wiodącego przedmiotu zawodowego, tj. technologii gastronomicznej lub praktycznej nauki zawodu. O wyborze przedmiotu decydują nauczyciele przedmiotów  zawodowych w danej szkole.

19. Laureaci i finaliści Konkursu za uzyskane miejsce w Konkursie otrzymują dyplomy oraz zaświadczenia wydane przez Lubuskiego Kuratora Oświaty, a szkoły odpowiednio puchar Lubuskiego Kuratora Oświaty. Ponadto wszyscy  uczestnicy II etapu otrzymują dyplomy za udział w Konkursie przygotowane przez  Komitet Organizacyjny Konkursu.

20. Dla najlepszych uczestników Konkursu przewiduje się nagrody, których rodzaj i liczba  będzie zależała od sponsorów pozyskanych przez Komitet Organizacyjny.

 

V. DOKUMENTACJA

 

21.  Komitet Główny Konkursu ustala rodzaj dokumentacji etapu I i II oraz sposób jej przeprowadzenia i przechowywania. Dokumentacja będzie przechowywana przez 3 lata.

22.    Dokumentacja Komisji Konkursowej I oraz II etapu obejmuje:

    1. listę członków komisji
    2. protokoły z zawodów odpowiedniego stopnia
    3. prace pisemne zawodników
    4. pisma przychodzące i wychodzące
    5. listę zgłoszonych do udziału w Konkursie uczniów
    6. listę zgłoszonych w Konkursie szkół oraz członków komisji I oraz II etapu konkursu.

   23.   Komitet Główny Konkursu przechowuje dokumentację dotyczącą zawodów II stopnia,                w którym gromadzi:

a.       dokumentację powołania Komitetu Głównego Konkursu

b.      listy członków komisji

c.       protokoły z zawodów II stopnia

d.      prace pisemne II-ego etapu - przez okres 3 lat.

e.       rejestr wydanych laureatom zaświadczeń wraz z wzorami takich zaświadczeń

f.       regulamin Konkursu, wraz z tematami wiodącymi

g.      pisma przychodzące i wychodzące

h.      listę zgłoszonych do udziału w Konkursie uczniów

i.        listę zgłoszonych w Konkursie szkół oraz członków komisji I oraz II etapu

j.        listy laureatów, jak również ich nauczycieli i szkół

24. Komitet Główny Konkursu przesyła do Lubuskiego Kuratora Oświaty, w terminie do 15 kwietnia danego roku szkolnego, protokół zawierający informacje o liczbie szkół województwa lubuskiego uczestniczących w konkursie,  laureacie i finalistach oraz ich opiekunach, zgodności przebiegu konkursu z regulaminem.

 

 

 

 

 

VI. USTALENIA KOŃCOWE

25. Komitet Główny Konkursu ma prawo dokonywać w niniejszym regulaminie zmian z   własnej inicjatywy lub zainteresowanych szkół. O zaistniałych zmianach Komitet Główny informuje Lubuskiego Kuratora Oświaty oraz Szkolne Komisje Konkursowe.

26.  Komitet Główny Konkursu opracowuje i wydaje wytyczne do kolejnej edycji Konkursu.

27. W przypadku zaistnienia sytuacji, które nie są przewidziane w tym regulaminie decyzję podejmuje przewodniczący Komitetu Głównego Konkursu po zasięgnięciu opinii pozostałych członków.

28. Wszelkie zapytania dotyczące I i II etapu konkursu należy zgłaszać do Komitetu Głównego Konkursu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1

 

 

 

                                                                                              KOMITET GŁÓWNY

                                                                                              WOJEWÓDZKIEGO KONKURSU

                                                                                              GASTRONOMICZNEGO

                                                                                              W SZPROTAWIE

 

 

 

ZGŁOSZENIE SZKOŁY DO UDZIAŁU

W WOJEWÓDZKIM KONKURSIE GASTRONOMICZNYM

 

 

 

Szkolna Komisja Konkursowa w ……………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

zgłasza udział naszych uczniów w Konkursie.

Skład Szkolnej Komisji Konkursowej:

 

I etap konkursu odbędzie się …………………………………………………………

 

Numer telefonu lub email  przewodniczącego ………………………………………………………..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     ……………………………………                                                         ………………………..

Przewodniczący Szkolnej Komisji Konkursowej                                              Dyrektor szkoły

 

 

 

 

Załącznik nr 2

 

 

KARTA ZGŁOSZENIA UCZESTNIKÓW DO UDZIAŁU

W WOJEWÓDZKIM KONKURSIE GASTRONOMICZNYM

 

 

 

   Szkolna Komisja Konkursowa w ……………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………..

informuje, że do I etapu konkursu przystąpiło …………………….. uczniów  naszej szkoły.

Do etapu II zakwalifikowali się następujący uczniowie:

Lp.

Imię i nazwisko ucznia

Klasa, zawód

Imię i nazwisko nauczyciela (pracodawcy) szkolącego

Adres zakładu szkolącego

1.

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

Imię i nazwisko opiekuna uczniów podczas trwania konkursu:

……………………………………………………………………………………….

Numer telefonu umożliwiający kontakt z opiekunem………………………………..

 

 

 

 

         …………………………………                                                         ……………………

Przewodniczący Szkolnej Komisji Konkursowej                                            Dyrektor szkoły

 

Załącznik nr 5

KOMITET GŁÓWNY

WOJEWÓDZKIEGO

KONKURSU

GASTRONOMICZNEGO

W SZPROTAWIE

 

 

 

 

 

                                                                                 

ZAŚWIADCZENIE

 

....................................................................................................................................................................

(imię i nazwisko)

 

urodzony(a) dnia .......................................................... 19..... r. w ...........................................................

 

uczeń/uczennica klasy

 

..................................................................................................................................................................

(nazwa i adres szkoły)

 

...................................................................................................................................................................

 

brał(a) udział w  

 

WOJEWÓDZKIM KONKURSIE GASTRONOMICZNYM

 

przeprowadzonym  w dniu .......................................................................................................................

(dzień, miesiąc, rok)

 

w ............................................................................ i uzyskał(a) tytuł ...................................................

 

 

 

Nr ................

 

..............................................................

             (podpis i pieczęć

   Lubuskiego Kuratora Oświaty)

....................................

(miejscowość, data)