Program profilaktyczny
W bieżącym roku szkolnym (listopad 2011/12) w ramach promocji szkoły
zrealizowany został program z zakresu profilaktyki uzależnień od
środków psychotropowych (alkoholu) i zachowań autoagresywnych dla młodzieży klas II szkół gimnazjalnych
miasta i gminy Szprotawa.
Program, we wszystkich klasach szkół
gimnazjalnych, zrealizowano w okresie: 10.11.11 – 30.11.11.
W 2 godzinnym (w każdej klasie II –ej
gimnazjum) spotkaniu profilaktycznym z zakresu profilaktyki uzależnień od
środków psychotropowych, będących przyczyną zachowań agresywnych i
autoagresywnych u młodzieży, wykorzystane zostały elementy następujących
programów (rekomendowanych przez
Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Warszawie):
×
„III Elementarz czyli program siedmiu
kroków”, który jest programem
edukacyjnym
a jego celem jest takie
„wyposażenie” młodych ludzi, aby w „momencie krytycznym” umieli podjąć mądrą
decyzję, tzn. że nie sięgają po używkę (program ma na celu opóźnienie wieku
inicjacji i propaguje pełną abstynencję).
Pierwszym krokiem było poszukiwanie szczęścia i spraw dla których warto żyć. Młodzież
uczyła się sztuki znajdowania dobrych dróg, pokonywania przeszkód i omijania
pułapek.
Drugim krokiem
było uświadomienie im, że środki psychotropowe wciągają w chemiczne pułapki,
ale można się przed nimi zabezpieczyć.
Trzecim krokiem
było ćwiczenie umiejętności odróżniania używania od nadużywania alkoholu i
innych substancji psychotropowych oraz
obliczania zawartego w krwi stężenia alkoholu.
Czwartym krokiem było uświadomienie młodym ludziom, iż uzależnienie jest śmiertelną
chorobą. Mogli również zapoznać się z fazami uzależnienia oraz przyczynami współuzależnienia najbliższych członków rodziny oraz poznać
role, w jakie wchodzą w rodzinie alkoholowej, dzieci.
Piątym krokiem
było ukazanie jak alkohol zmienia uczucia ludzi, którzy piją i tych którzy z
nimi współżyją. Jak bronić się przed przykrymi uczuciami wzbudzanymi przez
ludzi pijących.
Krok szósty
oparty był na ćwiczeniu trudnej sztuki – umiejętności odmawiania i nawiązywania
pozytywnych kontaktów z kolegami.
Krok siódmy
wskazywał uczniom jak zdrowo żyć, dobrze traktować innych, być przyjacielem
samego siebie, układać sobie dobre współżycie z innymi ludźmi i kształcić
umiejętności ważne w kontaktach z nimi.
×
„Trening umiejętności prospołecznych”
A. Goldsteina,
którego celem jest wyuczenie umiejętności eliminowania niepożądanych społecznie
zachowań wynikające z behawioralnego deficytu w zakresie umiejętności
psychologicznych i społecznych.
Tu wytrenowane były umiejętności:
odmawiania, proszenia o pomoc, poznawania i wyrażania swoich uczuć, radzenia
sobie ze strachem, praktykowanie samokontroli, unikanie kłopotów z innymi,
przezwyciężania zakłopotania, reagowanie na namawianie i niepowodzenie,
radzenia sobie z presją grupy, podejmowanie decyzji, wyrażanie sympatii i
miłości, skarżenia się.
×
„Alkohol kradnie wolność” – uświadomienie, że alkohol kradnie
wolność, miłość, przyjaźń a straty te ponoszą nie tylko nastolatki ale także i
reszta społeczeństwa.
Wykorzystano następujące metody pracy
w czasie zajęć: praca w małych grupach, mini wykłady, „burza mózgów”, odgrywanie
ról i scenek, modelowanie umiejętności wg. kroków.
Podczas realizacji programu
wykorzystany został materiał filmowy - film pt. „Portrety” – nikt nie potrafił powiedzieć „NIE” oraz wideo klip z piosenką „Kocham wolność” (elementy programu „Alkohol kradnie
wolność” z programu PARPA).
Realizatorem programu była Emilia Domagała – pedagog szkolny, nauczyciel wychowania do życia w rodzinie, doradca
zawodowy; pełniła funkcję Pełnomocnika Burmistrza ds. Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych UM w Szprotawie; aktualnie członek Komisji ds. Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych przy UM; realizatorka wielu rekomendowanych przez PARPA
w Warszawie, programów z zakresu profilaktyki uzależnień i przeciwdziałania przemocy
i agresji wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych.
Program zrealizowany został przy
współpracy z UM w Szprotawie.