Program profilaktyczny

W bieżącym roku szkolnym  (listopad 2011/12) w ramach promocji szkoły zrealizowany został program z zakresu profilaktyki uzależnień od środków psychotropowych (alkoholu) i zachowań autoagresywnych  dla młodzieży klas II szkół gimnazjalnych miasta i gminy Szprotawa.

 

Program, we wszystkich klasach szkół gimnazjalnych, zrealizowano w okresie: 10.11.11 – 30.11.11.

W 2 godzinnym (w każdej klasie II –ej gimnazjum) spotkaniu profilaktycznym z zakresu profilaktyki uzależnień od środków psychotropowych, będących przyczyną zachowań agresywnych i autoagresywnych u młodzieży, wykorzystane zostały elementy następujących programów (rekomendowanych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Warszawie):

 

×          „III Elementarz czyli program siedmiu kroków”, który  jest programem edukacyjnym

 a jego celem jest takie „wyposażenie” młodych ludzi, aby w „momencie krytycznym” umieli podjąć mądrą decyzję, tzn. że nie sięgają po używkę (program ma na celu opóźnienie wieku inicjacji i propaguje pełną abstynencję).

Pierwszym krokiem było poszukiwanie szczęścia i spraw dla których warto żyć. Młodzież uczyła się sztuki znajdowania dobrych dróg, pokonywania przeszkód i omijania pułapek.

Drugim krokiem było uświadomienie im, że środki psychotropowe wciągają w chemiczne pułapki, ale można się przed nimi zabezpieczyć.

Trzecim krokiem było ćwiczenie umiejętności odróżniania używania od nadużywania alkoholu i innych substancji psychotropowych  oraz obliczania zawartego w krwi stężenia alkoholu.

Czwartym krokiem było uświadomienie młodym ludziom, iż uzależnienie jest śmiertelną chorobą. Mogli również zapoznać się z fazami uzależnienia oraz przyczynami współuzależnienia najbliższych członków rodziny oraz poznać role, w jakie wchodzą w rodzinie alkoholowej, dzieci.

Piątym krokiem było ukazanie jak alkohol zmienia uczucia ludzi, którzy piją i tych którzy z nimi współżyją. Jak bronić się przed przykrymi uczuciami wzbudzanymi przez ludzi pijących.

Krok szósty oparty był na ćwiczeniu trudnej sztuki – umiejętności odmawiania i nawiązywania pozytywnych kontaktów z kolegami.

Krok siódmy wskazywał uczniom jak zdrowo żyć, dobrze traktować innych, być przyjacielem samego siebie, układać sobie dobre współżycie z innymi ludźmi i kształcić umiejętności ważne w kontaktach z nimi.

 

×          „Trening umiejętności prospołecznych” A. Goldsteina, którego celem jest wyuczenie umiejętności eliminowania niepożądanych społecznie zachowań wynikające z behawioralnego deficytu w zakresie umiejętności psychologicznych i społecznych.

Tu wytrenowane były umiejętności: odmawiania, proszenia o pomoc, poznawania i wyrażania swoich uczuć, radzenia sobie ze strachem, praktykowanie samokontroli, unikanie kłopotów z innymi, przezwyciężania zakłopotania, reagowanie na namawianie i niepowodzenie, radzenia sobie z presją grupy, podejmowanie decyzji, wyrażanie sympatii i miłości, skarżenia się.

 

×          „Alkohol kradnie wolność” – uświadomienie, że alkohol kradnie wolność, miłość, przyjaźń a straty te ponoszą nie tylko nastolatki ale także i reszta społeczeństwa.

 

Wykorzystano następujące metody pracy w czasie zajęć: praca w małych grupach, mini wykłady, „burza mózgów”, odgrywanie ról i scenek, modelowanie umiejętności wg. kroków.

 

Podczas realizacji programu wykorzystany został materiał filmowy - film pt. „Portrety” – nikt nie potrafił powiedzieć „NIE” oraz wideo klip z piosenką „Kocham wolność” (elementy programu „Alkohol kradnie wolność” z programu PARPA).

 

Realizatorem programu była Emilia Domagała pedagog szkolny, nauczyciel wychowania do życia w rodzinie, doradca zawodowy; pełniła funkcję Pełnomocnika Burmistrza ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych UM w Szprotawie; aktualnie członek Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przy UM; realizatorka wielu rekomendowanych przez PARPA w Warszawie, programów z zakresu profilaktyki uzależnień i przeciwdziałania przemocy i agresji wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych.

Program zrealizowany został przy współpracy z UM w Szprotawie.