|
Zmieniający się rynek pracy, ewolucja rozwiązań technologicznych oraz reformy i przeobrażenia systemu kształcenia powodują, iż uczeń zmuszony jest funkcjonować i planować swoją przyszłość w sytuacji zmiany.
Zmieniająca się rzeczywistość powoduje jego dezorientację i zagubienie.
Zainteresowania są powszechnie uważane za jeden z istotnych wyznaczników wyboru zawodu i przyszłej drogi kształcenia. Stanowią główny motyw tego wyboru. Jeśli istnieje ich zgodność z możliwościami człowieka, m.in.: cechami osobowości, poziomem intelektualnym, wybór ten jest dojrzały i zwykle trafny.
„Zainteresowania są najlepszym wskaźnikiem prognostycznym dalszej drogi życiowej jednostki” .
Opis testu - to narzędzie służące do diagnozy i autodiagnozy zainteresowań zawodowych uczniów stojących przed wyborem przyszłej ścieżki kształcenia i zawodu. Test zawierał około 60 stwierdzeń. Pozwolił uczniom na ocenę 6 grup zainteresowań: kierowniczych, metodycznych, społecznych, innowacyjnych, przedmiotowych, artystycznych.
Punktem wyjścia dla tworzenia narzędzia jest koncepcja zainteresowań Hollanda (Holland, John, L. 1997 „Making Vocational Choices”), który wyróżniał sześć kategorii zainteresowań – realistyczne, badawcze, artystyczne, społeczne, przedsiębiorcze i konwencjonalne.