Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych

W dn. 15.11.2011 trafnej i rzetelnej diagnozy predyspozycji zawodowych i zainteresowań mogli dokonać uczniowie wszystkich klas pierwszych uczący się w ZSZ w Szprotawie (I h, I Tah,        I Tci, I k, I Td).

Wykorzystane na spotkaniu z doradcą zawodowym z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Szprotawie profesjonalne narzędzie diagnostyczne to zapewnienie uczniom możliwości poznania siebie, poprzez to zwiększenie świadomości uczniów i trafności podejmowanych przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych.

Zmieniający się rynek pracy, ewolucja rozwiązań technologicznych oraz reformy i przeobrażenia systemu kształcenia powodują, iż uczeń zmuszony jest funkcjonować i planować swoją przyszłość w sytuacji zmiany.

Zmieniająca się rzeczywistość powoduje jego dezorientację i zagubienie.

Zainteresowania są powszechnie uważane za jeden z istotnych wyznaczników wyboru zawodu i przyszłej drogi kształcenia. Stanowią główny motyw tego wyboru. Jeśli istnieje ich zgodność z możliwościami człowieka, m.in.: cechami osobowości, poziomem intelektualnym, wybór ten jest dojrzały i zwykle trafny.

„Zainteresowania są najlepszym wskaźnikiem prognostycznym dalszej drogi życiowej jednostki” .

Opis testu -  to narzędzie służące do diagnozy i autodiagnozy zainteresowań zawodowych uczniów stojących przed wyborem przyszłej ścieżki kształcenia i zawodu. Test zawierał około 60 stwierdzeń. Pozwolił uczniom na ocenę 6 grup zainteresowań: kierowniczych, metodycznych, społecznych, innowacyjnych, przedmiotowych, artystycznych.

Punktem wyjścia dla tworzenia narzędzia jest koncepcja zainteresowań Hollanda (Holland, John, L. 1997 „Making Vocational Choices”), który wyróżniał sześć kategorii zainteresowań – realistyczne, badawcze, artystyczne, społeczne, przedsiębiorcze i konwencjonalne.