„KOREKTA” autorstwa Krzysztofa Wojcieszka

 

W II semestrze bieżącego roku szkolnego 2011 /12 (styczeń 2012) zrealizowany został program profilaktyczny z zakresu profilaktyki alkoholowej (selektywnej) dla dorosłych grup młodzieży o zwiększonym ryzyku zagrożenia uzależnieniem od alkoholu. Program ten obejmował 3 godziny zajęć warsztatowych w każdej klasie kończącej w bieżącym roku szkolnym naukę w szkole ponadgimnazjalnej. Realizatorem była pani Emilia Domagała – pedagog szkolny. Programem objęto  3 klasy technikum zawodowego i 1 klasę liceum uzupełniającego a więc uczniów w wieku 18 – 20 lat.

Celem programu było:

×          wyuczenie świadomego ograniczania ilości spożywanego alkoholu przez samego konsumenta,

×          osłabienie tendencji do podejmowania ryzykownych zachowań alkoholowych generowanych przez grupę,

×          identyfikacja problemu alkoholowego u niektórych uczestników,

×          lepsze rozumienie alkoholowych zachowań otoczenia społecznego,

×          wzmocnienie abstynentów alkoholowych.

 

Program ten jest rekomendowany przez PARPA w Warszawie. Podczas jego realizacji wykorzystany został dodatkowo pakiet edukacyjno – profilaktyczny „Lekcje przestrogi – Obietnica” wyd. RAFAEL wraz z filmem DVD i materiałem edukacyjnym. Realizacja programu „Korekta” została bardzo wysoko oceniona przez uczniów – uczestników warsztatów: średnia ocen: 4,89. Ocena dokonana została w formie anonimowej ankiety ewaluacyjnej. Scenariusz zajęć programu obejmował:

1.    Listę korzyści i strat związanych z piciem alkoholu.

2.    Pytanie krytyczne.

3.    Dyskusję na temat ryzyka związanego z piciem.

4.    Ankietę AUDIT.

5.    Naukę rozsądnego picia.

Realizatorka programu położyła znaczący nacisk na:

×          przesunięcie u znaczącej części uczestników granic ilości spożywanego alkoholu i okoliczności picia w bezpieczniejszy rejon (kontakt z alkoholem, jeśli nastąpi, będzie bardziej ograniczony przez samego konsumenta, bardziej świadomy i liczący się z negatywnymi skutkami picia),

×          zmniejszenie tendencji do ryzykownych i podejmowanych na zasadach „owczego pędu” zachowań alkoholowych generowanych przez grupę,

×          identyfikację problemu alkoholowego u niektórych uczestników i niekiedy – poszukiwanie przez nich pomocy profesjonalnej,

×          lepsze rozumienie alkoholowych zachowań otoczenia społecznego przez niektórych młodych dorosłych,

×          większą akceptację ograniczeń regulaminowych związanych z alkoholem oraz odpowiednich uregulowań ustawowych,

×          pogłębienie kontaktu między prowadzącym a odbiorcami ( realizacja programu postrzegana była jako autentyczny wyraz troski o młodych ludzi),

×          zmniejszenie skali przemocy wewnątrz grupy,

×          ułatwić przetrwanie najtrudniejszych momentów młodych ludzi wkraczających w dorosłe życie osobiste i zawodowe.