„KOREKTA” autorstwa Krzysztofa Wojcieszka
W II semestrze bieżącego
roku szkolnego 2011 /12 (styczeń 2012)
zrealizowany został program profilaktyczny
z zakresu profilaktyki alkoholowej (selektywnej) dla dorosłych grup
młodzieży o zwiększonym ryzyku zagrożenia uzależnieniem od alkoholu. Program
ten obejmował 3 godziny zajęć warsztatowych w każdej klasie kończącej w
bieżącym roku szkolnym naukę w szkole ponadgimnazjalnej. Realizatorem była pani Emilia Domagała
– pedagog szkolny. Programem objęto 3
klasy technikum zawodowego i 1 klasę liceum uzupełniającego a więc uczniów w
wieku 18 – 20 lat.
Celem
programu było:
×
wyuczenie
świadomego ograniczania ilości spożywanego alkoholu przez samego konsumenta,
×
osłabienie
tendencji do podejmowania ryzykownych zachowań alkoholowych generowanych przez
grupę,
×
identyfikacja
problemu alkoholowego u niektórych uczestników,
×
lepsze
rozumienie alkoholowych zachowań otoczenia społecznego,
×
wzmocnienie
abstynentów alkoholowych.
Program ten jest
rekomendowany przez PARPA w Warszawie. Podczas jego realizacji wykorzystany
został dodatkowo pakiet edukacyjno – profilaktyczny „Lekcje przestrogi – Obietnica”
wyd. RAFAEL wraz z filmem DVD i materiałem edukacyjnym. Realizacja
programu „Korekta” została bardzo wysoko oceniona przez uczniów – uczestników
warsztatów: średnia ocen: 4,89. Ocena dokonana została w formie anonimowej
ankiety ewaluacyjnej. Scenariusz zajęć programu obejmował:
1.
Listę
korzyści i strat związanych z piciem alkoholu.
2.
Pytanie
krytyczne.
3.
Dyskusję
na temat ryzyka związanego z piciem.
4.
Ankietę
AUDIT.
5.
Naukę
rozsądnego picia.
Realizatorka
programu położyła znaczący nacisk na:
×
przesunięcie
u znaczącej części uczestników granic ilości spożywanego alkoholu i
okoliczności picia w bezpieczniejszy rejon (kontakt z alkoholem, jeśli nastąpi,
będzie bardziej ograniczony przez samego konsumenta, bardziej świadomy i
liczący się z negatywnymi skutkami picia),
×
zmniejszenie
tendencji do ryzykownych i podejmowanych na zasadach „owczego pędu” zachowań
alkoholowych generowanych przez grupę,
×
identyfikację
problemu alkoholowego u niektórych uczestników i niekiedy – poszukiwanie przez
nich pomocy profesjonalnej,
×
lepsze
rozumienie alkoholowych zachowań otoczenia społecznego przez niektórych młodych
dorosłych,
×
większą
akceptację ograniczeń regulaminowych związanych z alkoholem oraz odpowiednich
uregulowań ustawowych,
×
pogłębienie
kontaktu między prowadzącym a odbiorcami ( realizacja programu postrzegana była
jako autentyczny wyraz troski o młodych ludzi),
×
zmniejszenie
skali przemocy wewnątrz grupy,
×
ułatwić
przetrwanie najtrudniejszych momentów młodych ludzi wkraczających w dorosłe
życie osobiste i zawodowe.